Beter kunnen we het niet maken...

Weliswaar niet echt een ontdekking op het web maar wel een voortvloeisel uit een inadequate website. Mijn recente belevenis met de belastingtelefoon. Een klassieker...

Voor de oprichting van Screenborn hebben we uiteraard een BTW nummer aangevraagd. Dit leidde - geheel volgens verwachting - tot een eerste aangifte van de BTW. Daarbij was het ons onduidelijk of we nu actief het te betalen bedrag moesten overmaken of dat we konden wachten op een accept giro. Aangezien de belastingdienst nogal streng is rond de BTW hebben we zelf geprobeerd uit te zoeken. Op de site kwamen we er niet uit. Dat is al vreemd maar het wordt nog veel gekker.

...en toen naar de helpdesk

Dus gebeld naar de helpdesk ofwel de belastingtelefoon. Het eerste advies was om het wel over te maken. We kregen zelfs een betalingskenmerk te horen en alle overige details. Echter, de bank weigerde de transactie naar de belastingdienst zonder zo'n 16 cijferige code. Heel correct blijkt achteraf.

Dus weer gebeld naar de belastingtelefoon. Uiteraard een andere medewerker en ook een compleet tegengesteld verhaal. "U moet wachten op de accept giro." Daarbij toch even gevraagd hoe dat nu kan, twee compleet verschillende adviezen? En daarop volgde de als reactie:

 

"Ik snap dat u dat verwarrend vind: Als u het zeker wil weten dan kunt u het beste nog een paar keer naar de belastingtelefoon bellen zodat u meer van mijn collega's spreekt. Het antwoord wat u dan het meeste hoort is waarschijnlijk wel het goede"

 

En toen begreep ik ineens waarom het zo moeilijk is voor de belastingdienst om hun site te verbeteren...

 

Naschrift 07-04-07:

Gelukkig heeft de Belastingdienst een aanmoedigingsprijs gekregen om zijn website te verbeteren: de Webflop. Ik hoop dat ze de bal oppakken en hun dienstverlening gaan verbeteren. Van mij mogen ze het nog een stuk makkelijk maken...

 
amesroom.gif
BUREAU VOOR ONLINE MARKETING, ZOEKMACHINE MARKETING, COMMUNICATIE & VISUAL DESIGN