Scoren in Google = engaging website met lage bounce rate

engegement, usability en bounce rate zjn ranking factoren in Google resultatenGoogle betrekt steeds meer on-page factoren in haar ranking algoritme. Zo worden een lage 'bounce rate' - of in het Nederlands 'wijgeringspercentage' - en 'websites die bezoekers meenemen en interactiviteit uitlokken' steeds belangrijker om te scoren in Google.

Dit blijkt bv uit een antwoord van een Google medewerker op de derde Google online Webmaster Chat:

Googler: "… if a site is made in a way that users run away right away, then chances are that we might not be recommending it as much as other sites that users like."

Google kan deze informatie krijgen vanuit de Google toolbar en natuurlijk Google Analytitics. Het weigeringspercentage of 'bounce rate' wordt als volgt gedefinieerd in Google analytics:

"Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog weigeringspercentage geeft meestal aan dat de instappagina's van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina's zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien. U kunt weigeringspercentages minimaliseren door speciale bestemmingspagina's te maken voor elk zoekwoord en elke advertentie die u weergeeft. Bestemmingspagina's moeten de informatie en services bevatten die in de advertentietekst zijn beloofd."

Deze definitie is geheel vanuit Adwords geschreven maar is ook toepasbaar op elke SEO zoeker die op een willkeurige pagina van uw site binnenkomt. Natuurlijk is het zo dat in sommige gevallen een hoge bounce rate wel samen gaat met bijvoorbeeld 2 minuten leestijd op die pagina. De engagement met de site is dan toch goed te noemen. Daarom neemt Google hoogstwaarschijnlijk veel meer factoren dan alleen de bounce rate of wijgeringspercetnage mee in haar ranking factoren.

Dus? Wat leren we hiervan? Websites die ontworpen zijn vanuit een integrale online marketing gedachte en die voldoen aan usability eisen en uitnodigd tot 'engagement' hebben voordelen boven websites met op zichzelf staande "voor SEO geoptimaliseerde" landingspagina's waarvandaan de bezoeker direct wegklikt. Dit is iets wat wij gelukkig al jaren roepen en klanten ook steeds vaker begrijpen.

 
amesroom.gif
BUREAU VOOR ONLINE MARKETING, ZOEKMACHINE MARKETING, COMMUNICATIE & VISUAL DESIGN