Adwords: bieden op zoekwoorden concurrent

Businessweek meld dat per 4 juni 2009 gebruikers van Adwords in meer dan 200 landen biedingen mogen uitbrengen op merknamen van concurrenten.

Apple mag dan adverteren met de zoekterm ‘microsoft’, of Nike mag een advertentie laten zien als je zoekt naar ‘Adidas’.

De brandname van de concurrent mag nog steeds niet voorkomen in de advertentie zelf. Zie ok de uitleg van Google Adwords zelf over handelsmerken.

Dit alles mocht al in de VS en Canada sinds 2004 maar wordt nu dus uitgebreid naar meer dan 200 landen. "Following a global legal review, we have made the changes in countries whose legal and business practices are consistent with making the change," Google spokesman Ben Novick explained in an e-mail, volgens het article in Businessweek.

EU restricties

In de EU is het beleid (nog) strikter onder ander door de Louis Vuitton rechtzaak. In de EU mag je niet specifiek op een brandname van een concurrent bieden. Wel kan het voorkomen dat de advertentie van een concullega getoond wordt als deze ‘broad match’ aan heeft staan. Als Nike immers op het brede zoekwoord ‘gymschoen’ adverteerd en iemand typt in Google ‘adidas gymschoen’ in dan wordt ook de advertentie van Nike getoond.

Concurrentie op brandnames betekend meer omzet voor Adwords

Het is voor Google natuurlijk erg interessant om ook de concurrentie op handelsmerken toe te staan. Nu betaal je voor je eigen merk natuurlijk erg weinig voor en click omdat er geen competitie is op dat woord. In de EU blijft dit nog even zo, in de rest van de wereld inclusief engeland en Ierland (geen EU) veranderd dit dus binnenkort. Dus als u een merk heeft en u doet zaken in het buitlenland let dan op de kapers. Als u geen merk heeft en u doet zaken in niet EU landen, wordt een kaper!

 
amesroom.gif
BUREAU VOOR ONLINE MARKETING, ZOEKMACHINE MARKETING, COMMUNICATIE & VISUAL DESIGN